Český jazyk (Lucie Lammrová) 8. ročník 18.-22.5. MLUVNICE Téma: Souvětí souřadné a podřadné 1. Tento úkol budeme společně řešit na úterní videohodině: Graficky rozeber souvětí, urči VH, VV, druhy VV, poměry mezi VH a naznač, jde- li o souvětí souřadné, či podřadné: Někteří lidé běželi na silnici, aby přivolali pomoc, jiní se snažili vyprostit co nejdříve raněné, protože se báli, že autobus začne hořet. Aby vaječné žloutky a bílky, které nemůžeme ihned spotřebovat, zůstaly čerstvé, dáme je do nádoby, zalijeme studenou vodou a postavíme na chladné místo. Chlapci se domluvili, že Honza půjde sice sám, ale že ho Petr s Ondrou doprovodí na kraj lesa, aby mu cesta rychleji uběhla a aby byli nablízku v případě, že by potřeboval pomoc. 2. učebnice s. 68/2 - věty přepište do sešitu, nakreslete jejich grafy, určete druhy VV a poměry mezi VH, napište, zda se jedná o souvětí souřadné nebo podřadné SLOH Níže napsané věty jsou stylisticky špatně. Není jasné, co chtěl autor říci, je možné je vykládat dvojsmyslně. Zkuste věty přestylizovat. Odstraňte dvojsmysly a nejasnosti v textu. Vzor: V lékárně namíchali nový lektvar pro dědečka, který prý vyléčí úplně všechno. V lékárně namíchali nový lektvar, který prý mému dědečkovi vyléčí úplně všechno. 1. Krocan si nedal pokoj a stále dorážel na Pepíka. Babička ho proto podřízla k svátečnímu obědu. 2. Zuřivě hafající jezevčík se vrhl do díry za liškou. Byla delší, než předpokládal. 3. Pantáta zahrabal slepici, kterou zadávila nenasytná liška. Zrovna tuhle měl nejradši. 4. Žmoulal kuličku z chlebové střídky, chvíli si s ní pohazoval a potom ji hodil na tvář dívky, která se rozprskla. LITERATURA Téma: Životopis (biografie) 1. čítanka s. 73 - přečtěte si, co je to životopis 2. do sešitu literatury si zapište zápis: Životopis=biografie (autobiografie=vlastní životopis) -je vyprávěný příběh o životě umělce, vědce, historické osoby, herce, sportovce, apod. -informuje o jeho vzdělání, rodinném i profesním životě -pokud jde o skutečné zachycení života osobnosti, patří to do tzv. literatury faktu 3. čítanka s. 72-73 - přečtěte si ukázku a do sešitu odpovězte všechny 3 otázky z modrého rámečku za textem Děkuji všem, kteří mi poslali fotku vypracovaných úkolů z minulého týdne. Vše si zapisuju! Na email vám opět v pondělí pošlu správné řešení zadaných úloh z minulého týdne. Kontrola vaší práce: Do PÁTKU 22.5. mi prosím přes Google class nebo na email lucie.lammrova@zsopatovice.cz pošlete fotografii vypracovaných zápisů i domácích úkolů. Děkuji, moc vás všechny zdravím!