7.B Mluvnice 1. Větný rozbor – urči základní a rozvíjející větné členy (Po, Př, PKS, Pt, PU,…) Kvůli zpoždění vlaku čekala na nádraží nekonečně dlouho. Půjdeme si zaplavat do bazénu. Lidé i přes zákaz šlapali po novém trávníku. Do lesa na houby chodili rodiče každé ráno. Při větší opatrnosti nemuselo k nehodě dojít. 2. Urči druh přívlastku (PKS, PKN) a utvoř ze shodného neshodný a naopak: bramborové placičky píseň labutě cesta lesem makové buchty zpěv skřivánka rám okna vikýř ve střeše bouda pro psa kozí mléko knedlíky se švestkami 3. Vyznač podmět a přísudek a urči jeho druh (slovesný, jmenný se sponou, jmenný beze spony) Ošetření zubů není příjemné. Petr by potřeboval radu rodičů. Brzy začne lékařům pomáhat počítač. Rodiče se stali podnikateli. Kniha – nejlepší přítel člověka. Maminka je vzdělaná a sečtělá. PS str.50/ 6, 7, 8 Sloh Téma: Vypravování Přečti si tabulku na str. 131, pak text č.1 . Seznámení s báborským Goliášem -napiš si do sešitu slohu : Vypravování Postup při vypravování: 1. Úvod- otevření děje 2. Rozvíjení děje – zápletka 3. Vyvrcholení děje 4. Rozuzlení děje, závěr Používáme: -dějová slovesa- spěchat, házet, prásknout, jezdit -přirovnání- pomalý jako hlemýžď, pracovitý jako včelka -přímou řeč- Maminka volala: „ Pojď už domů!“ -spisovná i nespisovná slova Seznámení s báborským Goliášem -vypiš z textu: 1. 5 dějových sloves 2. najdi přirovnání 3. vypiš nespisovná slova 4. najdi nějakou přímou řeč 5. Proč správci přezdívali Goliáš? 6. Zkus napsat pár vět o tom, jak asi příběh pokračoval. Úkoly pošli do 14.5.