9.B Mluvnice: Vzhledem k častým dotazům na cvičení 70/3 z minulého týdne v učebnici dávám výsledky-opravte si v sešitech: 1.souvětí: 1VH, že 2VV, dokonce 3VH (2VV podmětná, poměr mezi VH stupňovací) 2.s: 1VH, 2VV, nebo 3VH (2VV předmětná, poměr mezi VH vylučovací) 3.s: 1VH, abychom 2VV a 3VV (obě věty jsou předmětné a mezi nimi je poměr slučovací) 4.s: 1VV a 2VV, 3VH (obě věty vedlejší jsou přísl.podmínkové a mezi nimi je poměr slučovací) 5.s: 1VH, že 2VV, dokonce 3VH (2vv přívlastková, poměr mezi VH stupňovací) 6.s: 1VH, že 2VV, a proto že 3VV ( obě věty VV jsou předmětné a mezi nimi je poměr důsledkový) Úkoly mluvnice: V textu oprav pravopisné chyby, nezapomeň na čárky a přímou řeč: (text si zkopíruj a vytiskni a oprav do textu, nemusíš ho přepisovat) Pani Curieová se všecka otřásla když vztoupila do své laboratoře. Mrazivá vlchkozt jí udeřila do tváře. Zdálo se že se v ponuré míztnosti zhromáždila všechna Paříšská zima která uprchla před sluncem s ulic. Třebaže je Prosinec, venku je docela snesytelně. Ale zde? Hu! Ani nevsvlékla kabát a bježela se podívat ke kamnúm. Litinoví válec se červenal, ne šak studem, a take ne žárem, ač uvnitř poskakovali bledé plamínky. Červenal se jenom rzí. Místnost které Marie sebevjedomně říkala laboratoř byla v nádvorním přízemku Městské školy pro fyziku a chemii, a škola ji Mariji propújčovala po velikých petrových prosbáh. Ve zkutečnosti to bylo skladiště peztrého harampádí v němž pro ni vyklidily kout poblíš dveří. Jinak se tu povalovali křivule které uš přestaly sloužit stroje, jež se dávno dohýbali, tabule pozbyvší černé barvy, bedny o nichž nikdo už nevěděl, čím jsou naplněny, vyřazené a žákovskými noži všelijak pořezané stolky a celé hory krámů u kterých bylo těžko určit, k čemu vlastně sloužili. Co nebylo na škole k ničemu to strčily sem. Strčili sem i Marii Curieovou. Zde konala své zkoumání o magnetyčnosti rúzných druhů ocelí. Procvičování poměrů mezi VH: 1. Doplň do souvětí vhodný spojovací výraz, aby vzniklo souvětí souřadné; doplň čárky a urči významový poměr: a) Musíme trénovat …………………… nás čeká důležitý zápas. b) Zajímají mě různá povolání ………………….. zvolit si musím jedno. c) ……………… si vyzvedneš vstupenku předem ………………… se na koncert nedostaneš. d) Bylo mu už mnohem lépe …………………….. vstal dnes z postele e) Zítra nás čeká písemka z dějepisu …………………. se večer musím ještě učit. 2. Přiřaď k jednotlivým spojovacím výrazům daný významový poměr: jenže - ……………………………………. dokonce - ……………………………………… anebo - ………………………………….. a proto - ………………………………………. hned – hned - ………………………… vždyť - ………………………………………….. nýbrž - …………………………………… či - ……………………………………………….. tedy - ……………………………………. . nejen – ale i - ……………………………….. sice a ale - ……………………………… neboť - …………………………………………. Úkoly vyfoť a pošli do 17.4. Sloh Opakování vypravování PS str.60/1,2,3, 61/5 Úkoly vyfoť a pošli do 17.4. Příprava na PZ: Procvičuj si: hledání chyb: https://skolaposkole.cz/cesky-jazyk/-line-testy-z-ceskeho-jazyka/hledani-pravopisnych-chyb-ve-vetach správné seřazování textu: https://skolaposkole.cz/prijimaci-zkousky-ss/serazeni-textu psaní velkých písmen: https://skolaposkole.cz/cesky-jazyk/psani-velkych-pismen