159/2006
Sb.
ZÁKON
ze
dne 16. března 2006
o
střetu zájmů
Změna:
216/2008 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST
PRVNÍ
STŘET
ZÁJMŮ A NESLUČITELNOST NĚKTERÝCH FUNKCÍ
HLAVA
I
ÚVODNÍ
USTANOVENÍ
§
1
Předmět
úpravy
Tento zákon upravuje
a) povinnost veřejných
funkcionářů vykonávat svoji funkci tak, aby nedocházelo ke střetu mezi
jejich osobními zájmy a zájmy, které jsou povinni z titulu své funkce
prosazovat nebo hájit,
b) povinnost veřejných
funkcionářů oznamovat skutečnosti, které umožňují veřejnou kontrolu
jejich činností konaných vedle výkonu funkce veřejného funkcionáře, veřejnou
kontrolu majetku nabytého za dobu výkonu funkce a dalších příjmů, darů
nebo jiného prospěchu, získaných za dobu výkonu funkce, popřípadě finančních
závazků, které veřejný funkcionář má,
c) omezení některých
činností veřejných funkcionářů a neslučitelnost výkonu funkce veřejného
funkcionáře s jinými funkcemi,
d) odpovědnost veřejných
funkcionářů za porušení povinností stanovených tímto zákonem, včetně
sankcí, které lze veřejnému funkcionáři za porušení těchto povinností
uložit.
§
2
Veřejný
funkcionář
(1) Pro účely tohoto zákona se veřejným funkcionářem rozumí
a) poslanec Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky (dále jen "poslanec"),
b) senátor Senátu
Parlamentu České republiky (dále jen "senátor"),
c) člen vlády nebo
vedoucí jiného ústředního orgánu státní správy, v jehož čele není člen
vlády 1),
d) předseda a inspektor
Úřadu pro ochranu osobních údajů,
e) předseda Úřadu pro
technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
f) člen Rady Českého
telekomunikačního úřadu,
g) člen bankovní rady
České národní banky,
h) prezident,
viceprezident a člen Nejvyššího kontrolního úřadu,
i) veřejný ochránce práv
a jeho zástupce,
j) člen Rady pro
rozhlasové a televizní vysílání,
k) člen zastupitelstva
kraje nebo člen zastupitelstva hlavního města Prahy 2) (dále jen
"kraj"), který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, a člen
zastupitelstva kraje, který před svým zvolením do funkce člena
zastupitelstva nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném
rozsahu jako člen zastupitelstva kraje, který je pro výkon funkce dlouhodobě
uvolněn,
l) člen zastupitelstva
obce, městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního
města a městské části hlavního města Prahy 3) (dále jen
"obec"), který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, a člen
zastupitelstva obce, který před svým zvolením do funkce člena
zastupitelstva nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném
rozsahu jako člen zastupitelstva obce, který je pro výkon funkce dlouhodobě
uvolněn,
m) starosta obce, místostarosta
obce a členové rady obce a kraje, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě
uvolněni.
(2) Pokud nejde o veřejného funkcionáře podle odstavce 1, rozumí se
pro účely tohoto zákona veřejným funkcionářem také
a) ředitel bezpečnostního
sboru a vedoucí příslušník bezpečnostního sboru 1. a 2. řídicí úrovně
podle zvláštního právního předpisu 3a) v bezpečnostním sboru, s výjimkou
příslušníků zpravodajských služeb 3b),
b) člen statutárního
orgánu, člen řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické
osoby zřízené zákonem, státní příspěvkové organizace, příspěvkové
organizace územního samosprávného celku, s výjimkou členů správních rad
veřejných vysokých škol a statutárního orgánu nebo členů statutárního
orgánu, členů řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu samosprávných
stavovských organizací zřízených zákonem,
c) vedoucí zaměstnanec
2. až 4. stupně řízení podle zvláštního právního předpisu 3c) právnické
osoby zřízené zákonem, státní příspěvkové organizace, příspěvkové
organizace územního samosprávného celku,
d) vedoucí organizační
složky státu, která je správním úřadem, a vedoucí zaměstnanec 2. až 4.
stupně řízení podle zvláštního právního předpisu 3c) v organizační
složce státu, s výjimkou zpravodajských služeb 3b),
e) vedoucí úředník územního
samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený
do obecního úřadu, do městského úřadu, do magistrátu statutárního města
nebo do magistrátu územně členěného statutárního města, do úřadu městského
obvodu nebo úřadu městské části územně členěného statutárního města,
do krajského úřadu, do Magistrátu hlavního města Prahy nebo úřadu městské
části hlavního města Prahy.
(3) Povinnosti podle tohoto zákona se na osobu uvedenou v odstavci 2
vztahují pouze tehdy, jestliže v rámci výkonu své činnosti
a) nakládá s finančními
prostředky orgánu veřejné správy jako příkazce operace ve smyslu zákona
o finanční kontrole, pokud hodnota finanční operace přesáhne 250 000 Kč,
b) bezprostředně se podílí
na rozhodování při zadávání veřejné zakázky nebo na rozhodování při
výkonu práv a povinností zadavatele při realizaci zadávané veřejné zakázky,
c) rozhoduje ve správním
řízení, s výjimkou blokového řízení, nebo
d) se podílí na vedení
trestního stíhání.
HLAVA
II
STŘET
ZÁJMŮ
§
3
(1) Dojde-li ke střetu veřejného zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný
funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako
veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit. Osobním zájmem se pro účely
tohoto zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému funkcionáři
osobní výhodu nebo zamezuje vzniku případného snížení majetkového nebo
jiného prospěchu.
(2) Veřejný funkcionář nesmí ohrozit veřejný zájem tím, že
a) využije svého
postavení, pravomoci nebo informací získaných při výkonu své funkce k získání
majetkového nebo jiného prospěchu nebo výhody pro sebe nebo jinou osobu,
b) se bude odvolávat na
svou funkci v záležitostech, které souvisejí s jeho osobními zájmy, zejména
s jeho povoláním, zaměstnáním nebo podnikáním, nebo
c) dá za úplatu nebo
jinou výhodu ke komerčním reklamním účelům svolení k uvedení svého jména,
popřípadě jmen a příjmení nebo svolení ke svému vyobrazení ve spojení
s vykonávanou funkcí.
HLAVA
III
OMEZENÍ
NĚKTERÝCH ČINNOSTÍ VEŘEJNÝCH FUNKCIONÁŘŮ A NESLUČITELNOST VÝKONU
FUNKCE VEŘEJNÉHO FUNKCIONÁŘE S JINÝMI FUNKCEMI
§
4
(1) Veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) až h) nesmí
a) podnikat nebo
provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost,
b) být statutárním orgánem
nebo členem statutárního orgánu, členem řídícího, dozorčího nebo
kontrolního orgánu podnikající právnické osoby, pokud zvláštní právní
předpis nestanoví jinak, nebo
c) být v pracovněprávním
nebo obdobném vztahu nebo ve služebním poměru, nejde-li o vztah nebo poměr,
v němž působí jako veřejný funkcionář.
(2) Omezení podle odstavce 1 se nevztahuje na správu vlastního majetku
a na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou
nebo sportovní, nejde-li o vlastní podnikání v těchto oborech.
(3) Veřejní funkcionáři uvedení v odstavci 1 jsou povinni činnosti
tam uvedené ukončit bez zbytečného odkladu poté, co začali vykonávat svou
funkci, nejpozději však do 30 dnů ode dne zahájení výkonu funkce. Není-li
k ukončení činnosti z důvodů nezávislých na vůli veřejného funkcionáře
možné dodržet lhůtu uvedenou v předchozí větě, veřejný funkcionář o
této skutečnosti v dané lhůtě písemně informuje evidenční orgán a
provede současně všechna potřebná opatření směřující k ukončení činnosti.
Ustanovení zvláštních právních předpisů tím nejsou dotčena 4).
§
5
(1) Poslanci nebo senátorovi, který zastupuje stát v řídících,
dozorčích nebo kontrolních orgánech podnikající právnické osoby, pokud v
ní má stát, jím ovládané právnické osoby, Česká národní banka, nebo
všechny tyto osoby společně, podíl nebo hlasovací práva, nenáleží za
tuto činnost odměna.
(2) Veřejnému funkcionáři uvedenému v § 2 odst. 1 písm. o) a p),
který zastupuje kraj nebo obec v řídících, dozorčích nebo kontrolních
orgánech podnikající právnické osoby, pokud v ní kraj nebo obec má podíl
nebo hlasovací práva, nenáleží za tuto činnost odměna.
(3) S funkcí poslance nebo senátora jsou neslučitelné funkce vykonávané
v pracovněprávním vztahu nebo ve služebním poměru k České republice,
pokud jde o funkce jmenované nebo o funkce, v nichž se při výkonu státní
správy rozhoduje,
a) na ministerstvu nebo
na jiném správním úřadu,
b) na státním
zastupitelství nebo soudu,
c) v bezpečnostních
sborech 5), ozbrojených silách České republiky, Nejvyšším kontrolním úřadu,
Kanceláři prezidenta republiky, Kanceláři Poslanecké sněmovny, Kanceláři
Senátu, v Pozemkovému fondu České republiky nebo jiných státních fondech
a v Kanceláři Veřejného ochránce práv.
§
6
Veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) až l) a odst. 2
písm. b) až e) se nesmí po dobu 1 roku od skončení výkonu funkce stát
společníkem anebo působit v orgánech podnikající právnické osoby, anebo
uzavřít pracovněprávní vztah se zaměstnavatelem vykonávajícím
podnikatelskou činnost, pokud taková právnická osoba nebo zaměstnavatel v
posledních 3 letech přede dnem skončení funkce veřejného funkcionáře
uzavřeli smlouvu se státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou
osobou zřízenou zákonem nebo zřízenou či založenou státem nebo územním
samosprávným celkem, jednalo-li se o nadlimitní veřejnou zakázku, a pokud
veřejný funkcionář nebo orgán, ve kterém veřejný funkcionář působil,
o takové smlouvě rozhodoval.
HLAVA
IV
PODÁVÁNÍ
OZNÁMENÍ O OSOBNÍM ZÁJMU, O ČINNOSTECH, MAJETKU, PŘÍJMECH, DARECH A ZÁVAZCÍCH
§
7
Čestné
prohlášení
Veřejný funkcionář podává formou čestného prohlášení oznámení
o
a) osobním zájmu (dále
jen "oznámení o osobním zájmu"),
b) jiných vykonávaných
činnostech (dále jen "oznámení o činnostech"),
c) majetku nabytém v průběhu
výkonu funkce (dále jen "oznámení o majetku"),
d) příjmech, darech a závazcích
(dále jen "oznámení o příjmech, darech a závazcích").
§
8
Oznámení
o osobním zájmu
(1) Veřejný funkcionář je povinen při jednání ústavního orgánu,
jiného státního orgánu, orgánu územního samosprávného celku nebo orgánu
právnické osoby vzniklé ze zákona, ve kterém vystoupí v rozpravě, předloží
návrh nebo je oprávněn hlasovat, oznámit svůj poměr k projednávané věci,
jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout
osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem; to neplatí,
jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý.
(2) Oznámení podle odstavce 1 podává příslušný veřejný funkcionář
ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než orgán přistoupí
k hlasování; oznámení je vždy součástí zápisu z jednání.
§
9
Oznámení
o činnostech
(1) Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě písemně
oznámit, že
a) podniká nebo
provozuje jinou samostatnou výdělečnou činnost, a předmět, způsob a místo
výkonu podnikání nebo této činnosti,
b) je společníkem nebo
členem právnické osoby, provozující podnikatelskou činnost (dále jen
"podnikající právnická osoba"), a o jakou podnikající právnickou
osobu jde (obchodní firma nebo název a sídlo),
c) je statutárním orgánem
nebo členem statutárního orgánu, členem řídícího, dozorčího nebo
kontrolního orgánu podnikající právnické osoby, a o jakou podnikající právnickou
osobu jde (obchodní firma nebo název a sídlo),
d) vykonává činnost v
pracovněprávním nebo obdobném vztahu nebo ve služebním poměru, nejde-li o
vztah nebo poměr, v němž působí jako veřejný funkcionář.
(2) Oznámení podle odstavce 1 je veřejný funkcionář povinen učinit
nejpozději do 30. června následujícího kalendářního roku.
§
10
Oznámení
o majetku
(1) Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě písemně
oznámit, že v průběhu výkonu funkce nabyl
a) vlastnická nebo jiná
věcná práva k nemovitostem, včetně ceny nemovitosti nebo ceny jiného věcného
práva, za niž nemovitost nebo právo nabyl, a způsobu jejich nabytí,
b) vlastnická práva k věcem
movitým, jiná práva nebo jiné majetkové hodnoty, včetně způsobu nabytí
věci, práva nebo jiné majetkové hodnoty, pokud souhrnná cena věcí, práv
nebo jiných majetkových hodnot, nabytých v průběhu kalendářního roku přesáhla
částku 500 000 Kč; do tohoto souhrnu se nezapočítávají věci, práva nebo
jiné majetkové hodnoty, jejichž cena je nižší než 25 000 Kč,
c) cenné papíry nebo práva
s nimi spojená podle zvláštního právního předpisu 6), pokud celková výše
kupní ceny cenných papírů od jednoho emitenta nebo práv s nimi spojených v
době nabytí přesahuje částku 50 000 Kč anebo částku 100 000 Kč v případě
více emitentů,
d) jiný podíl v obchodní
společnosti, než je uveden v písmenu c), pokud hodnota tohoto podílu přesahuje
částku 50 000 Kč anebo částku 100 000 Kč, jde-li o podíly u více obchodních
společností.
(2) Oznámení podle odstavce 1 je veřejný funkcionář povinen učinit
nejpozději do 30. června následujícího kalendářního roku.
§
11
Oznámení
o příjmech, darech a závazcích
(1) Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě písemně
oznámit, že
a) během výkonu funkce
získal jakékoliv peněžité příjmy nebo jiné majetkové výhody, zejména
dary, s výjimkou darů uvedených v oznámení o majetku podle § 10, odměny,
příjmy z podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti,
dividendy nebo jiné příjmy z účasti nebo činnosti v podnikajících právnických
osobách (dále jen "příjmy nebo jiné majetkové výhody"), pokud
souhrnná výše příjmů nebo jiných majetkových výhod přesáhne v kalendářním
roce 100 000 Kč; za peněžitý příjem nebo jinou majetkovou výhodu se pro
tento účel nepovažují plat, odměna nebo další náležitosti, na které má
veřejný funkcionář nárok v souvislosti s výkonem funkce podle zvláštních
právních předpisů 7); do tohoto souhrnu se nezapočítávají dary, jejichž
cena je nižší než 10 000 Kč,
b) má nesplacené finanční
závazky, zejména půjčky, úvěry, nájemné, závazky ze smlouvy o nájmu s
právem koupě nebo směnečné závazky, pokud souhrnná výše závazků přesáhla
k 31. prosinci kalendářního roku, za nějž se oznámení podává, částku
100 000 Kč.
(2) Veřejný funkcionář je povinen v oznámení uvést výši, druh a
zdroj každého příjmu podle odstavce 1 písm. a) a výši a druh závazku
podle odstavce 1 písm. b), včetně toho, vůči komu takový závazek má. Oznámení
činí veřejný funkcionář nejpozději do 30. června následujícího kalendářního
roku.
§
12
(1) Oznámení podle § 9 až 11 a podle odstavce 2 je veřejný funkcionář
povinen činit ve lhůtách stanovených tímto zákonem po celou dobu výkonu
funkce. V případě, že veřejný funkcionář ukončil výkon funkce, je
povinen učinit oznámení podle § 9 až 11 a podle odstavce 2 nejpozději do
30 dnů ode dne jeho ukončení, a to podle stavu ke dni ukončení výkonu
funkce.
(2) Jestliže v průběhu kalendářního roku nedošlo ke skutečnostem,
které jsou uvedeny v § 9 až 11, je veřejný funkcionář povinen učinit o
tom oznámení nejpozději do 30. června následujícího kalendářního roku.
(3) Za písemné oznámení se považuje též oznámení podané v
elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě, opatřené
zaručeným elektronickým podpisem 8).
(4) Oznámení podle § 9 až 11 a podle odstavce 2 podává veřejný
funkcionář evidenčnímu orgánu (§ 14 odst. 1).
(5) Oznámení se podává na formuláři, jehož strukturu a formát
stanoví Ministerstvo spravedlnosti vyhláškou.
HLAVA
V
EVIDENCE
OZNÁMENÍ O ČINNOSTECH, OZNÁMENÍ O MAJETKU A OZNÁMENÍ O PŘÍJMECH, DARECH
A ZÁVAZCÍCH A JEJÍ VEDENÍ
§
13
Registr
oznámení
(1) Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o
příjmech, darech a závazcích (dále jen "registr“) je soubor dokladů
podávaných veřejnými funkcionáři podle § 12 odst. 4; v oznámení veřejný
funkcionář uvede své jméno, příjmení, datum narození, označení orgánu,
ve kterém působí, s uvedením funkce, kterou v tomto orgánu zastává, a údaje
požadované podle § 9 až 11 a § 12 odst. 2. Registr vede příslušný
evidenční orgán (§ 14 odst. 1) i v elektronické podobě, není-li dále
stanoveno jinak.
(2) Každý má právo na základě písemné žádosti bezplatně nahlížet
do registru a pořizovat si z něj opisy a výpisy. Do registru je možné nahlížet
osobně u evidenčního orgánu nebo v elektronické podobě prostřednictvím
veřejné datové sítě. Výpisy a opisy evidenční orgán neověřuje a tyto
listiny nemají charakter veřejných listin.
(3) Písemná žádost musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození,
trvalý pobyt a adresu pro doručování žadatele a údaj o tom, zda žadatel
bude do registru nahlížet osobně nebo v elektronické podobě prostřednictvím
veřejné datové sítě. Žádost lze podat
a) osobně u evidenčního
orgánu,
b) prostřednictvím
provozovatele poštovních služeb, nebo
c) elektronicky do
elektronické podatelny evidenčního orgánu.
(4) Po ověření žádosti pro umožnění přístupu k registru v
elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě udělí evidenční
orgán žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo do registru, které
bez zbytečného odkladu doručí prostřednictvím provozovatele poštovních
služeb do vlastních rukou žadatele s výjimkou žádosti podané podle
odstavce 3 písm. a). Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové
heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné
datové sítě je zakázáno.
(5) Dále zveřejnit lze pouze údaje uvedené v registru, které se týkají
poslance, senátora, člena vlády a veřejného funkcionáře uvedeného v § 2
odst. 1 písm. j) až l).
(6) Každý má právo písemně sdělit evidenčnímu orgánu, který
registr vede (§ 14 odst. 1), skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti
nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru; sdělení
lze podat též v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě.
Evidenční orgán do 30 dnů ode dne obdržení sdělení písemně oznámí
tomu, kdo sdělení podal, jak bylo s jeho sdělením naloženo; bylo-li sdělení
učiněno v elektronické podobě, lze odpovědět též tímto způsobem.
(7) Evidenční orgán (§ 14), který se z dostupných informací dozví,
že se veřejný funkcionář dopustil jednání, které má znaky přestupku (§
23 odst. 1), oznámí takovou skutečnost bezodkladně příslušnému orgánu
státní správy podle zvláštního právního předpisu 8a).
(8) Každý má právo oznámit orgánu státní správy nebo územní
samosprávy svoje podezření, že veřejný funkcionář porušil povinnosti
podle tohoto zákona 8b).
(9) Veškeré údaje vedené v registru mohou být použity a dále
zpracovávány, s výjimkou uvedenou v odstavci 5, pouze za účelem zjištění
případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře.
Zpracováním osobních údajů v registru nesmí být dotčena ochrana osobních
údajů podle zvláštních právních předpisů 9).
§
14
Vedení
registru
(1) Vedení registru zabezpečují evidenční orgány, kterými jsou
a) mandátový a imunitní
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (dále jen
"Poslanecká sněmovna") pro veřejné funkcionáře uvedené v § 2
odst. 1 písm. a) a c) až i), pokud nejsou senátory,
b) mandátový a imunitní
výbor Senátu Parlamentu České republiky (dále jen "Senát") pro
veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm. b),
c) ministerstvo nebo jiný
ústřední orgán státní správy, v jehož čele není člen vlády, a v jehož
oboru působnosti vykonává funkci veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst.
2 písm. a) až d),
d) Česká národní
banka pro veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 2 písm. c), jsou-li jejími
zaměstnanci,
e) ředitel krajského úřadu
pro veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm. k) a m) a odst. 2 písm.
e), jde-li o členy zastupitelstva jejich kraje nebo vedoucí úředníky v
krajském úřadu,
f) ředitel Magistrátu
hlavního města Prahy pro veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm.
l) a odst. 2 písm. e), jde-li o členy zastupitelstva hlavního města Prahy
nebo vedoucí úředníky v magistrátu hlavního města Prahy,
g) tajemník městského
úřadu, magistrátu statutárního města nebo magistrátu územně členěného
statutárního města, úřadu městského obvodu nebo úřadu městské části
územně členěného statutárního města, pro veřejné funkcionáře uvedené
v § 2 odst. 1 písm. l) a m) a odst. 2 písm. f), jde-li o členy
zastupitelstva jejich obce nebo vedoucí úředníky v jejich úřadu nebo
magistrátu,
h) tajemník obecního úřadu
a v obcích, kde není tajemník obecního úřadu, starosta, pro veřejné
funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm. l) a m) a odst. 2 písm. f), jde-li
o členy zastupitelstva jejich obce nebo o vedoucí úředníky v jejich obecního
úřadu.
(2) Vedením registru se rozumí
a) přijímání a
evidence oznámení učiněných podle § 9 až 11 a § 12 odst. 2,
b) uschovávání žádostí
podaných příslušnému evidenčnímu orgánu podle § 13 odst. 3, a to po
dobu 5 let ode dne podání žádosti,
c) uchovávání oznámení
podaných příslušnému evidenčnímu orgánu podle § 9 až 11 a § 12 odst.
2, a to po dobu 5 let ode dne skončení výkonu funkce veřejného funkcionáře,
d) dohlížení nad úplností
údajů, které jsou součástí oznámení podle § 9 až 11 a § 12 odst. 2 a
vyžadování doplnění těchto údajů,
e) přijímání sdělení
podle § 13 odst. 6,
f) poskytování dokladů
podle § 13 odst. 7 orgánu příslušnému o věci jednat,
g) ověřování žádostí
a udělování uživatelského jména přístupového hesla k nahlížení do
registru v elektronické podobě na centrální adrese prostřednictvím veřejné
datové sítě.
(3) Nestanoví-li tento zákon jinak, jsou členové evidenčního orgánu
a další osoby, které přicházejí s evidovanými údaji do styku, povinni
zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se z těchto údajů dozvěděli;
povinnosti mlčenlivosti podléhají též údaje o osobách, které evidenčnímu
orgánu sdělily skutečnosti nasvědčující nepravdivosti nebo neúplnosti údajů,
uvedených v oznámeních evidovaných v registru.
HLAVA
VI
zrušena
§
15
zrušen
§
16
zrušen
nadpis
vypuštěn
§
17
zrušen
§
18
zrušen
§
19
zrušen
§
20
zrušen
§
21
zrušen
§
22
zrušen
HLAVA
VII
PŘESTUPKY
§
23
(1) Přestupku se dopustí veřejný funkcionář, který
a) nepodal oznámení o
osobním zájmu podle § 8,
b) nedodržel lhůtu k
podání prohlášení podle § 9 až 12 a nepodal jej ani v dodatečné lhůtě,
c) uvedl zjevně nepřesné,
neúplné nebo nepravdivé údaje v prohlášení podle § 9 až 11 a § 12 odst.
2,
d) vykonával funkci nebo
činnost, kterou tento zákon stanoví jako neslučitelnou s výkonem funkce veřejného
funkcionáře.
(2) Přestupku se dopustí fyzická osoba, která
a) používá nebo dále
zpracovává údaje vedené v registru k jinému účelu než ke zjištění případného
střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře podle § 13 odst.
7,
b) poruší povinnost mlčenlivosti
podle § 14 odst. 3 o skutečnostech, o nichž se dozvěděla z údajů evidovaných
v registru, nebo o osobách, které evidenčnímu orgánu sdělily skutečnosti
nasvědčující nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních
evidovaných v registru,
c) neoprávněně sdělí
třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do
registru v elektronické podobě podle § 13 odst. 4.
§
24
Za přestupek podle § 23 lze uložit pokutu do výše 50 000 Kč.
§
25
(1) Při stanovení výše pokuty se přihlíží k závažnosti přestupku,
zejména ke způsobu a okolnostem jeho spáchání, k významu a rozsahu jeho následků,
době trvání protiprávního jednání a ke skutečnosti, zda se odpovědná
osoba přičinila o odstranění nebo zmírnění škodlivých následků.
(2) Přestupky podle § 23 odst. 1 projednává v přenesené působnosti
obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž územním obvodu má
veřejný funkcionář trvalý pobyt. Přestupky podle § 23 odst. 2 projednává
Úřad pro ochranu osobních údajů. V řízení se postupuje podle zákona o přestupcích
10) s výjimkou § 84 až 87, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(3) Pokuty uložené za přestupky podle § 23 odst. 1 vybírá a vymáhá
orgán, který je uložil; příjem z pokut je příjmem rozpočtu obce, jejíž
orgán pokutu uložil. Pokuty uložené za přestupky podle § 23 odst. 2 vybírá
a vymáhá příslušný celní úřad; příjem z pokut je příjmem státního
rozpočtu.
(4) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení
nabylo právní moci.
(5) Při vybírání a vymáhání uložených pokut se postupuje podle
zvláštního právního předpisu 11).
HLAVA
VIII
PŘECHODNÁ
USTANOVENÍ
§
26
(1) Pokud veřejný funkcionář, který ke dni účinnosti tohoto zákona
vykonává funkce nebo činnosti, které jsou podle tohoto zákona neslučitelné
s výkonem činnosti takového veřejného funkcionáře, je povinen ukončit výkon
takových funkcí nebo činností nejpozději do 3 měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona a podat o tom zprávu příslušnému evidenčnímu orgánu. Při
posuzování neslučitelnosti funkcí již zvolených poslanců, senátorů a členů
zastupitelstev územních samosprávných celků se však do skončení jejich
funkčního období postupuje podle dosavadních předpisů.
(2) Oznámení podle § 9 až 11 a § 12 odst. 2 podá veřejný funkcionář
poprvé do 30. června 2008.
§
26a
(1) Evidenci čestných prohlášení veřejných funkcionářů podaných
do 31. prosince 2006 podle zákona č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních
souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých
funkcí (zákon o střetu zájmů), vede a jejich úschovu zajišťuje mandátový
a imunitní výbor Poslanecké sněmovny, pokud jde o senátory, a mandátový a
imunitní výbor Senátu, pokud jde o poslance, členy vlády a vedoucí ústředních
správních úřadů, v jejichž čele není člen vlády.
(2) Každý občan má právo na základě písemné žádosti nahlédnout
do evidence vedené podle odstavce 1. Toto právo v sobě zahrnuje právo nahlížet
do všech uložených listin a právo pořizovat si z nich výpisy a opisy.
(3) Písemná žádost podle odstavce 2 musí obsahovat jméno, příjmení,
datum a místo narození a trvalý pobyt žadatele. Podává se mandátovému a
imunitnímu výboru příslušné komory Parlamentu České republiky.
(4) Mandátový a imunitní výbor ověří totožnost žadatele, pokud
jde o jeho jméno, příjmení, datum a místo narození a trvalý pobyt. Bez
tohoto ověření nelze umožnit žadateli nahlédnutí do evidence podle
odstavce 2.
(5) Výpisy a opisy podle odstavce 2 mandátový a imunitní výbor ani
jiné orgány neověřují a tyto listiny nemají charakter veřejných listin.
(6) Údaje obsažené v čestných prohlášeních veřejných funkcionářů
podle odstavce 1 s výjimkou vedoucích ústředních správních úřadů, v
jejichž čele není člen vlády, lze zveřejnit.
HLAVA
IX
ZRUŠOVACÍ
USTANOVENÍ
§
27
Zrušuje se:
1. Zákon č. 238/1992
Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a
o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů).
2. Zákon č. 287/1995
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 238/1992
Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu.
3. Zákon č. 228/1997
Sb., kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 238/1992 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (zákon o střetu zájmů),
ve znění zákona č. 287/1995 Sb.
ČÁST
DRUHÁ
Změna
soudního řádu správního
§
28
Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění zákona č.
192/2003 Sb., zákona č. 22/2004 Sb., zákona č. 237/2004 Sb., zákona č.
436/2004 Sb., zákona č. 555/2004 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č.
350/2005 Sb., zákona č. 357/2005 Sb. a zákona č. 413/2005 Sb., se mění
takto:
1. V § 4 odst. 2 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou a
doplňuje se písmeno e), které včetně poznámky pod čarou č. 1c zní:
"e) ve věcech porušení
povinnosti veřejných funkcionářů podle zvláštního právního předpisu
1c).
1c) Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.".
2. V § 7 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
"(5) Ve věcech porušení povinnosti veřejných funkcionářů je
k řízení příslušný krajský soud, v jehož obvodu má veřejný funkcionář
bydliště, popřípadě v jehož obvodu se zdržuje.".
Dosavadní odstavce 5 a 6
se označují jako odstavce 6 a 7.
ČÁST
TŘETÍ
Změna
zákona o bankách
§
29
Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb.,
zákona č. 292/1993 Sb., zákona č. 156/1994 Sb., zákona č. 83/1995 Sb., zákona
č. 84/1995 Sb., zákona č. 61/1996 Sb., zákona č. 306/1997 Sb., zákona č.
16/1998 Sb., zákona č. 127/1998 Sb., zákona č. 165/1998 Sb., zákona č.
120/2001 Sb., zákona č. 239/2001 Sb., zákona č. 319/2001 Sb., zákona č.
126/2002 Sb., zákona č. 453/2003 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č.
439/2004 Sb. a zákona č. 413/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 38 odst. 3 se na konci písmene j) tečka nahrazuje čárkou a
doplňuje se písmeno k), které včetně poznámky pod čarou č. 9c zní:
"k) orgánu příslušnému
rozhodovat o porušení povinnosti veřejných funkcionářů podle zvláštního
právního předpisu 9c).
9c) Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.".
2. V § 38 odst. 5 se slova "odstavce 3 písm. a) a h)"
nahrazují slovy "odstavce 3 písm. a), h) a k)".
ČÁST
ČTVRTÁ
Změna
zákona o podnikání na kapitálovém trhu
§
30
V § 115 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu,
ve znění zákona č. 635/2004 Sb., se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou
a doplňuje se písmeno k), které včetně poznámky pod čarou č. 1a zní:
"k) orgánu příslušnému
rozhodovat o porušení povinnosti veřejných funkcionářů podle zvláštního
právního předpisu 1a).
1a) Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.".
ČÁST
PÁTÁ
Změna
zákona č. 15/2002 Sb.
§
31
V zákoně č. 15/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 238/1992 Sb., o
některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti
některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony, se část první zrušuje.
ČÁST
ŠESTÁ
Změna
zákona o soudních poplatcích
§
32
Zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění zákona č.
271/1992 Sb., zákona č. 273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb., zákona č.
118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č.
209/1997 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 103/2000 Sb., zákona č.
155/2000 Sb., zákona č. 241/2000 Sb., zákona č. 255/2000 Sb., zákona č.
451/2001 Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č.
192/2003 Sb., zákona č. 555/2004 Sb., zákona č. 628/2004 Sb. a zákona č.
357/2005 Sb., se mění takto:
1. V 11 odst. 2 se na konci písmene r) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno s), které zní:
"s) navrhovatel v řízení
ve věcech porušení povinnosti veřejných funkcionářů, jde-li o evidenční
orgán.".
2. V příloze Sazebník poplatků se v položce 14a bod 2 za písmeno c)
vkládá nové písmeno d), které zní:
"d) o porušení
povinnosti
veřejných funkcionářů
Kč 5 000,-".
Dosavadní písmeno d) se
označuje jako písmeno e).
ČÁST
SEDMÁ
ÚČINNOST
§
33
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.
Zaorálek
v. r.
Klaus
v. r.
Paroubek
v. r.
Vybraná
ustanovení novel
Čl.II
zákona č. 216/2008 Sb.
Přechodné
ustanovení
1. Přestupkem je též zaviněné porušení povinností veřejného
funkcionáře, pro které mu před účinností tohoto zákona bylo možno uložit
pokutu soudem ve správním soudnictví a které je zároveň přestupkem podle
tohoto zákona.
2. Soudní řízení o porušení povinnosti veřejných funkcionářů
zahájená před účinností tohoto zákona, v nichž nebylo do dne nabytí účinnosti
tohoto zákona rozhodnuto, se zastavuje dnem účinnosti tohoto zákona.
Navrhovatel je oprávněn postupovat podle § 13 odst. 7 nebo 8.
3. Doba, po kterou bylo vedeno řízení před soudem podle odstavce 2 se
nezapočítává do běhu lhůty, po jejímž uplynutí nelze podle zvláštního
zákona přestupek projednat.
____________________
1) § 2 odst. 1 zákona
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
2) § 32 odst. 1 zákona
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
§ 51 odst. 2 zákona č.
131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 51 zákona č.
131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
3a § 118 odst. 3 zákona
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
3b) § 3 zákona č.
153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.
3c) § 124 odst. 3 zákona
č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
4) Například § 45 zákoníku
práce, ve znění pozdějších předpisů, § 95 zákona č. 6/2002 Sb., o
soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých
dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů,
§ 21 odst. 3 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění
pozdějších předpisů.
5) § 1 odst. 1 zákona
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,
ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 591/1992
Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 236/1995
Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů
státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 129/2000 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 131/2000 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 227/2000
Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon
o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů.
8a) § 58 zákona č.
200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
8b) § 67 zákona o přestupcích.
9) Zákon č. 101/2000
Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
10) Zákon č. 200/1990
Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.